Pressmeddelande Biljettsläpp!

Lund måndagen den 16 april 2018

Idag, söndag förmiddag, påbörjades försäljningen av Lundakarnevalens biljetter. Drygt 1300 personer besökte universitetshuset för att få uppleva vårens allra största händelse i Skåne. Totalt har nu 41 000 biljetter sålts till alltifrån Barnevalen och Kabarén till det senaste Nöjestillskottet Operan.

Nytt nöje för första gången på 20 år
Lundakarnevalen består av en rad olika imaginala, kreativa, galna och fantastiska inslag. Utöver karnevalsområdet i Lundagård, med smånöjen, tombolabodar, krogar och konserter, arrangeras bland annat åtta större nöjen och en nattklubb. För första gången på 20 år arrangeras under årets Lundakarneval ett nytt nöje – Operan.
“Lundaborna är vana vid ett stort kulturutbud från studenterna genom de återkommande spexen, men det som är så fantastiskt med Imaginalkarnevalen är att det finns så mycket mer!” säger Carl Johansson. “Det är riktigt ballt med alla de andra nöjena och eftersom det bara sker var fjärde år borde alla verkligen ta chansen att uppleva det här!”

Stort intresse och tidigt köande
Prick kl. 11.00 slog Lundakarnevalen 2018 upp portarna för den första publika biljettförsäljningen. Kön ringlade sig ner från universitetshuset, ut i Lundagård och runt om hela Kungshuset. Några gäster hade kommit så tidigt som kl. 06:00 samma morgon. Inne i universitetshuset arbetade 118 karnevalister för fullt med att sälja biljetter och karnevalsprodukter till studenter, Lundabor och gäster från när och fjärran.
“Det är otroligt kul att intresset är såhär stort!” säger Carl Johansson, biljett- och sponschef i Lundakarnevalen. “Lundakarnevalen är en helhetsupplevelse; ett nedslag i en imaginal och samtidigt helt verklig fantasivärld. Det känns fantastiskt att idag äntligen kunna erbjuda folk en biljett dit!”

Populärt med imaginala produkter
Under biljettsläppet såldes också den nyss lanserade karnevalstidningen och Imaginalkarnevalens olika produkter. 2018 års karnevalstidning heter Imaginal Journal och innehåller äkta fake news om alltifrån flytten av Kiruna till spårvägsbygget i Lund. Bland produkterna kunde de blivande karnevalsgästerna köpa på sig affischer, tygpåsar, pins och glasunderlägg. Resterande produkter, till exempel den klassiska karnevalssoptunnan, får en dock vänta på till lanseringen på torsdag 19 april.
“Även om Lundakarnevalen sker var fjärde år, så sker varje Lundakarneval bara en gång”, säger produktchef Maja Cronert. “Försäljningen av våra imaginala tygpåsar och andra skojiga prylar här idag visar att otroligt många vill uppleva just Imaginalkarnevalen!”

Biljettförsäljning på internet från måndag kväll
Biljettförsäljningen öppnar slutligen för hela Sverige och världen på måndag kväll. Då kommer intresserade gäster kunna köpa biljetter till entrén, nattklubben och nöjena via lundakarnevalen.se/biljetter. Lundakarnevalen drivs helt och hållet av ideellt engagerade studenter, vilka inför årets Imaginalkarneval har programmerat ett eget biljettsystem.
“Det är härligt att få se sitt eget system användas och uppskattas!” säger Kalle Elmér, IT-chef inom Biljett- och sponssektionen. “Vi gjorde ett eget system för att det skulle vara lättanvänt och för att vi som har gjort det älskar att engagera oss i Lundakarnevalen.”

Biljetter på Stortorget från 18 april
Lundakarnevalens nöjen utgörs av Spexet, Kabarén, Revyn, Showen, Barnevalen, Filmen, Cirkusen och Operan. Till dessa samt nattklubben Dansen och området kommer Lundabor kunna köpa biljetter på Stortorget senast på onsdag 18 april. Biljetterna är fysiska, ej personbundna och man kan köpa ett obegränsat antal av dem.